Kulinārijas ceļojums

Kulinārijas ceļojumsViens no labākajiem Florences res­torāniem – mājīgais Cibreo – mitinās nomaļus no galvenajiem pilsētas tūrisma maršrutiem, tāpēc to atrast spēj tikai ļoti zinātkārs ceļotājs. Kādreiz šo garšīgo vietu sev atklāja aktrise un televīzijas raidījumu vadītāja Jūlija Visocka, sāka to apmeklēt un iepazinās ar Cibreo šefpavāru Fabio Pikki. Viņš ne tikai burvīgi gatavo, bet arī bezgala interesanti stāsta par ēdieniem, lasa lekcijas, uz kurām nokļūt vienkārši tāpat, no ielas, tikpat kā nav iespējams. Kad pirms diviem ga­diem Jūlija iecerēja jaunu projektu par kulinārijas ceļojumiem, viņa jau zināja, pie kā vedīs savu gastronomisko ceļojumu dalībniekus.

Sākumā Jūlijas Visockas kulinārijas ceļojumi bija iecerēti nevis kā biznesa stāsti, bet gan kā jauns televīzijas raidījums. Apdomājot tā formātu, Visocka atcerējās interesantu rakstu britu Vogue par to, kā slaveni dizaineri, aktieri, mūziķi aicina nepazīstamus cilvēkus padzīvot pie sevis mājās. Par noteiktu maksu pie viņiem var atbraukt ciemos un gūt neparastu dzīves pieredzi. J. Visocka nolēma attīstīt tēmu un sarīkot savā Itālijas villā kulinārijas kursus.

«Sākumā visi teica, ka tas ir absurds,» atceras Jūlija, «ka ir bīstami laist pie sevis mājās svešus cilvēkus. Taču pagaidām viss ir ļoti pozitīvi, taktiski, komfortabli.»

Izmēģinājuma maršrutam 2011. gada rudenī viņi izvēlējās Toskānas provinci, miestiņu netālu no Areco, kur atrodas Jūlijas Visockas un viņas vīra, režisora Andreja Končalovska, villa. Šo 18. gadsimta villu viņi bija no­pirkuši un restaurējuši pirms dažiem gadiem.

Pirmo braucienu organizatori izreklamēja programmas Ēdam mājās (Jedim doma) feisbuka mājaslapā, saņēma simtiem pieteikumu, bet samaksāt par tūrisma braucienu bija gatavi aptuveni 40 cilvēku. No viņiem tika atlasīti septiņi – tieši tik var izmitināt Visockas un Končalov­ska villas viesu mājā. Pirmās grupas dalībnieki kopīgi brauca iepirkties klusās Kortonas tirgū, gatavoja ņoki (kartupeļu klimpas) kopā ar pavāru, kurš strādā vienā no J. Visockas iemī­ļotākajiem restorāniem – II Goccino -, kas atrodas brīnišķīgā viduslaiku pil­sētiņā Lučijano, un degustēja itāliešu šampanieti. No šā nedēļu ilgā ceļoju­ma tika izveidots raidījumu cikls par Toskānu. Nākamais maršruts (un televīzijas programmas tēma) 2012. gada rudeni bija Venēcija, kuru Jūlija arī labi zina un ir iemīļojusi.

Jaunā programma Krievijas televīziju sākumā neieinteresēja (NTV ēterā tā parādījās tikai 2013. gada vasarā), toties Ukrainas kanāls 1+1 uzreiz iegādājās raidījumu ciklu. Skatītāju atsauksmes pārspēja visas programmas veidotāju cerības. Izrādījās, ka daudziem patīk ceļot atbilstoši savam maršrutam, bet ne katrs pats prot to organizēt. «Un tad mēs sapratām, ka esam atraduši ļoti labu nišu un varam izveidot biznesu,» saka Andreja Končalovska produ­centu centra biznesa attīstības direktore Ludmila Ņikitina.

Pirmo braucie­nu organizēšanā uz Toskānu un Venēciju palīdzēja partneri no Itālijas, bet šā gada pavasarī Jūlijas Visockas kulināri­jas ceļojumi kļuva par patstāvīgu tūroperatoru. Sākotnējās investīcijas L. Ņikitinas vērtējumā bija 18 000 eiro: tūrkompānijām obligātās risku apdrošināšanas izdevumi, dažādas reģistrācijas iemaksas un neliela darbinieku skaita (pieci cilvēki) darba samaksa. Ieguldīt līdzekļus tiešajā reklāmā nebija vajadzības.

Pirmkārt, J. Visockai ir televīzijas autorraidījumi (ar aptuveni četru miljonu skatītāju auditoriju) un divi glancētie žurnāli, kur var stāstīt par jauno projektu. Otrkārt, viņas zvaig­žņotais vārds palielina zīmola atpazīstamību. Jaunā projekta juridisko pavadījumu un PR atbalstu uzņēmās Andreja Končalovska producentu centrs. Organizatoru galvenie izdevumi bija par grupas dalībnieku uzturēšanu (300 līdz 400 eiro dienā par vienu cilvēku) un transfēriem. Michelin restorānu nopelniem bagāto pavāru stundas arī dārgi maksā, vēl jo vairāk tāpēc, ka Kulinārijas ceļojumiem viņi vienmēr gatavo īpašu ēdienkarti. «Mūsu dalīb­nieki pat joko: vai jums pašiem kaut kas paliek, ja mēs tik daudz tērējam,» stāsta L. Ņikitina. «Paliek. Mēs protam vienoties par izdevīgākām cenām.

Kopā ar mums bieži ierodas filmēšanas grupas. Viesnīcām un restorāniem tā ir reklāma, bet mums – arguments atlaižu apspriešanā.» Saskaņā ar L. Ņikitinas teikto Toskānas ceļojumu ienesīgums ir aptuveni 30%, citos maršrutos ma­zāks -17%.

Apguvuši Toskānu un Venēciju, Kulinārijas ceļojumu līdzstrādnieki sāka izstrādāt jaunus maršrutus. Pirmā grupa devās ceļojumā uz Neapoli un Amalfi piekrasti Itālijā 2013. gada jūnijā. Tuvākā rudens plānos ir Biarica, Bordo un Provansa, kā arī labākā trife­ļu medību vieta – Itālijas Pjemontā. J. Visocka vēlas izpētīt arī Ziemeļeiropu, bet tam ir nepieciešams laiks, astoņiem cilvēkiem, lai katram varētu veltīt laiku. Dzīvo vienā mājā (parasti tā ir villa vai šato), lai vairāk laika varē­tu pavadīt kopā. Programmā iekļauts daudz noderīgu ekskursiju (tirgi, vīnogu audzētavas, mocarellas ražotnes utt.) un vietējo pavāru un pašas J. Visockas meistarklases. 2013. gada rudens ceļojumi, stāsta L. Ņikitina, par spīti to augstai cenai, tika izķerti nedēļas laikā, lai gan Krievi­jas tirgū pēc satura līdzīgus ceļojumus piedāvā arī citas kompānijas. Uz Toskānu un Provansu vadā mācīties gatavot pazīstamā blogere un kulināre Nika Belocerkovska (vidējā cena par nedēļu – aptuveni 7000 eiro). Kompānija Travel Hunter specializējas agroceļojumu ar kulinārijas stundām organizēšanā (čet­ras dienas Toskānā – no 2280 eiro). Uz Toskānu aicina vēl viena blogere – Jūlija Djačenko (no 2690 eiro par 7 dienām).

Bez tam var patstāvīgi aizbraukt mācīties vienā no slavenajām kulinārijas skolām, tādām kā Francijas Le Cordon Bleu (kursa cena ir aptuveni 7000 eiro.) L. Ņikitina stāsta, ka informatīvajā vidē konkurence tirgū ir jūtama, bet biznesā nē. «Klienti, kuri noskaņoti tāpat kā Jūlija, nāk pie mums, ar citādu noskaņo­jumu – pie kāda cita.»

Saskaņā ar L. Ņikitinas progno­zēm līdz gada beigām kompānijai ir jāsasniedz aptuveni divu miljonu eiro peļņa. Nākotnē Kulinārijas ceļojumi plāno izveidot ekonomiskākus tūrisma braucienus – ar izmitināšanas izdevu­miem 200 eiro robežās diennaktī un pieticīgāku transportu (nevis Mercedes, bet Hyundai mikroautobusiem), taču ar tikpat interesantām meistarklasēm varētu iekļauties 3900 eiro nedēļā robežās. Iespējams, ka Jūlija Visocka ne vienmēr varēs piedalīties braucie­nos-viņai ir pārāk ciešs grafiks, lai gan viņa joprojām ir ļoti aizrāvusies ar projektu. «Mans vīrs jau ir greizsirdīgs uz manu kulināriju,» stāsta Jūlija. «Bet tā ir mana kaislība, kas nevar apnikt un nogurdināt. Nesen ar bērniem lidojām visu dienu, bija divas pārsēšanās, bet, pārradusies mājās, es uzreiz sāku gata­vot tīteņus ar rozīnēm saldajā vīnā, cept maizi, putot tiramisu. Uz mani skatās kā uz nenormālu, bet es no šīs nodarbes gūstu baudu.» To pašu par sevi varētu teikt arī viņas Kulinārijas ceļojumu dalībnieki. Viņi arī dievina ēdienu gatavošanu.

Leave a Comment