Bērns taisa naudu

berns-taisa-naudu Pēc tam, kad Roberts Deilijs un Henrijs Torns 2005. gadā aizveda pašu radīto temperatūru regulējo­ša dušas uzgaļa prototipu uz izstā­di Home St Garden Show Pitsburgā, notika kaut kas dīvains. Šī ierīce bija paredzē­ta 25-45 gadus veciem vīriešiem, kuri aizrau­jas ar dažādiem tehniskiem nieciņiem, bet kāda sieviete ar bērnu ratiņiem teica, ka viņa dotu priekšroku tādai ierīcei vannas istabā, kas pa­sargātu no bērnus applaucēšanās. «Viņa aiz­gāja, un mēs tikai pasmējāmies,» atceras Dei­lijs, 43 gadus vecais kompānijas vadītājs. «Kad jau desmitā vai divpadsmitā sieviete bija mums pateikusi to pašu, sapratām, ka nevis viņas, bet mēs esam idioti.» Divdesmit četru stundu laikā uzņēmēji nolēma izmest lūžņos savu moder­no dušas uzgali un pievērsties jaunai produktu  sērijai, kas paredzēta zīdaiņiem un maziem bērniem.

Dokumentālo filmu seriālā Startupland bieži notiek negaidīti pavērsieni. Flickr savos pirmsākumos bija tiešsaistes lomu spēle. Podcast ka­talogs Odeo kļuva par Twitter. Instagram sāka kā reģistrēšanās programmpielikums. Ar klien­tu palīdzību vai bez, taču tikai dažiem izdo­das tik krasi pagriezieni kā 4moms. «Kad rodas labas idejas, jums jābūt gatavam uz tām re­aģēt,» saka Deilijs. Izmantojot labas idejas, kompānija 4moms katrā no pēdējiem četriem gadiem ir dubulto­jusi pārdošanas apjomu un 2013. gadu varēja pabeigt ar kopējo peļņu 45-50% no 30 miljonu dolāru ienākumiem. Tās modernie bērnu šūpulīši, mazuļu sētiņas, vanniņas ar temperatū­ras uzraudzīšanas funkciju un elektriskie salo­kāmie ratiņi tiešsaistē tiek pārdoti vairāk nekā 40 valstīs un arī tādās vietnēs kā Target, Buy BuyBaby un Babies «R» Us. Šie ražojumi ir pa­tiesi eleganti 4moms darinājumi ir parādīju­šies bērnistabās pie tādiem jaunajiem vecākiem kā Natālija Portmane, Halle Berija un vismaz viena Kardašjana.

Kompānijas līdzdibinātāji iepazinās, kad Deilijs bija riska kapitālists PNC Equity Partners un Tornam, bijušajam GM konstruk­toram, kurš nodibinājis trīs robottehnikas uzņēmumus, kas viņam pieder joprojām, va­jadzēja starta kapitālu. No tā nekas neiznāca, taču abi sadraudzējās un sāka apspriest dažā­das biznesa idejas Thorley paspārnē, kas iz­mantoja lētu robottehniku un mikroshēmas, lai uzlabotu savu produkciju. Viņu domas grozī­jās ap ūdens temperatūras regulēšanas sistēmu dušām. «Mēs jutām, ka potenciāls ir milzīgs,» atceras 54 gadus vecais Torns. Tad nāca izstāde un māmiņu veiktā pārau­dzināšana. Viņi visu nakti taisīja vannas krānu un nākamajā dienā sāka aptaujāt gan padzīvo­jušus cilvēkus, gan mazuļu vecākus, lai iegūtu atsauksmes. Rezultāti: 95% balsoja par dušas krānu, 60% par dušas uzgali. «Todien mēs pilnībā pievērsāmies šim produktam,» stāsta Torns.

Taču kam lai to ražo vecākiem cilvēkiem vai mazuļiem? Patiesībā izvēle bija vienkār­ša. Preces vecāka gadagājuma ļaudīm paras­ti netiek pārdotas lielveikalos. «Tas ir svarīgi,» saka Torns. Preces mazuļiem tiek tirgotas spe­cializētās veikalu ķēdēs un lielveikalos, tur­klāt ratiņu un gultiņas iegāde ir apstākļu no­teikts pirkums. «Nav svarīgi, kas notiek kopējā ekonomiskajā vidē ap jums. Ja jūs esat viena no 2,1 miljona ģimeņu, kurās šogad ienāk pir­mais bērns, jūs iesiet un nopirksiet šīs lietas,» ir pārliecināts Deilijs. Līdzīgi cilvēkiem, kas pērk saderināšanās gredzenus, arī jaunie vecāki ir apzināti pārmaksātāji, uzturot bērnu preču, rotaļlietu un mēbeļu tirgu, kura apgrozījums ir 18 miljardi dolāru gadā.

Taču ir arī daži negludumi. Innovation Works, ekonomiskās attīstības aģentūra Pitsburgā, kas investēja 300 000 dolāru, bija pār­liecināta, ka 4moms varētu gaidīt tāds pats lik­tenis kā gigantus Dorei, Fisher Price un Graco. Taču, kad Torns un Deilijs savā pirmajā bērnu preču izstādē demonstrēja mazuļiem paredzē­tos vannas krānus, tos pasūtīja daudzi cilvēki. Vēl kāds šķērslis 29 dolārus (mazumtirdznie­cības cena) vērtā krāna prototipa izgatavoša­na maksā 425 dolārus. Pēc 1,5 miljonu dolāru piesaistīšanas no investoriem, tajā skaitā Blue TreeAlliedAngels, 4moms ieviesa tehnoloģisko aprīkojumu, lai piedāvātu savu produktu tirgū, sadarbojoties ar vietējo ražotāju GeorgeKo un Talmolder no Kanādas, tā krasi samazinot izmaksas. (Pašlaik lielākā daļa preču tiek ražotas Ķīnā.)

Ar konstruktoru palīdzību 41 no 106 kompānijas darbiniekiem nodarbojas ar pro­dukcijas izstrādi 4moms paplašināja savu preču klāstu. Breeze, 300 dolāru vērta bērnu sētiņa, šogad ieguva ilgoto Red DotAward balvu Best of the Best – apbalvojumu preču dizaina jomā, kas gandrīz vienmēr nonā­cis pie Apple. 200 dolāru vērtajā bērnu šū­puļkrēslā mamaRoo mazulis tiek cilāts un šūpots gluži kā mātes rokās. Automātiski sa­liekamie ratiņi Origami 850 dolāru vērtībā, kas atgādina transformeru no Maikla Beja fil­mas, iekļauj telefona lādētāju, LCD paneli ar termometru, spidometru un odometru, gabarītlukturus un iebūvētu ģeneratoru strāvas nodrošināšanai. Tiem ir arī sensori, kas nosa­ka, vai mazulis atrodas ratiņos, lai, tos salokot, izvairītos no nelaimes gadījumiem.

Lai to visu radītu, Torns un Deilijs kopā iz­tērējuši gandrīz astoņus miljonus dolāru savas naudas. Taču viņi arī piesaistījuši vairāk nekā 40 miljonus no dažādiem investoriem, piemēram, nesen 20 miljonus dolāru no Bain Capi­tal. Pat Newell Rubbermaid, kam pieder bērnu preču ražošanas līderis Graco, iemaksājis pie­cus miljonus. Hasbro avansā samaksāja summu, kas rakstāma ar septiņiem cipariem, turklāt deva solījumu maksāt par autortiesībām apmai­ņā pret tiesībām uz Breeze un Origami uz 50 gadiem. Dažus mēnešus pēc šīs vienošanās ro­taļlietu milža jaunā vadība nolēma pievērsties kinofilmām un atteicās no idejas par darbības paplašināšanu bērnu preču jomā; samaksātā nauda palika pie 4moms. Neticami, bet Deilijam un Tornam kopā joprojām pieder 4moms akciju kontrolpakete vairāk nekā 40 procentu.

Jau divus gadus 4moms tiesājas ar Wonderland Nurserygoods no Taivānas, kas iesniegu­si trīs prasības saistībā ar patentēta dizaina iz­mantošanas noteikumu pārkāpumiem. Vienu prasību ASV Patentu birojs atzinis par nepa­matotu, taču VVonderland iesniegusi apelāciju. Torns stāsta, ka visas šīs jezgas aizsākums mek­lējams ikgadējā izstādē Vācijā, Ķelnē. VVonder­land juristi staigājuši šurpu turpu un likuši po­licistiem konfiscēt Breeze sētiņas, apgalvojot, ka 4moms nozaguši viņu materiālu sastiprināšanas tehnoloģiju. Vācijas tiesa nolēma, ka šī konfiskācija bijusi nelikumīga. Lai gan Torns un Delijs gatavojas laist tirgū bērnu autosēdeklīti, kā arī lētākus ratiņus un šūpuļkrēslus, viņi nav aizmirsuši mācību par pavērsieniem. Lielu daļu viņu laika joprojām aizņem «milzum daudz savienojumu shēmu un sarunas par to, kādi varētu būt jaunie produkti», saka Deilijs. Tā notiek pirms jebkura liela grūdiena jaunu prototipu izstrādē, nevis, «ja jūs pat nezināt, vai esat ieguvis ko tādu, ko vēlas klients».

Leave a Comment