Autoskolas grāmatas – kā teoriju ieviest praksē?

Pandēmijas laiks daudz ko ir atņēmis, taču kaut ko zaudējot, kaut kas vienmēr nāk vietā. Tiem, kam vienkārši ir palaimējies un viņu darba sfēru atbalsta valsts, piešķirot dīkstāves pabalstu, ir atradies daudz vairāk brīva laika, lai darītu to, ko tik ļoti allaž gribējies, bet tam nav pieticis laika. Ja iepriekš sastrādāti kādi iekrājumi, tad uzsākt kādu senaizmirstu projektu ir pavisam jauki! 

Bet arī tie, kuriem šis budžets nav tik liels, galvu nenokar, jo arī brīvi dots laiks ir zelta vērtē. To vislabāk pārzina radošajās sfērās strādājošie. Vislabākie projekti rodas tieši tad, kad ir visvairāk laika – ar nosacījumu, ka neslinkojam, protams. Tāpat visi zināšanu racēji atceras, cik jauka bija sajūta lasīt grāmatas skolas gados, kad tam varēja speciāli atvēlēt daļu no dienas. Daiļliteratūra, 100 grāmatas, kas katram ir jāizlasa, biogrāfijas un tāpat arī tehniskā literatūra – receptes, remontdarbi un autoskolas grāmatas – tām visām ir nepieciešams laiks, kuru pandēmijas laiks tiem veiksmīgajiem sniedz gandrīz par velti.

Visi inteliģentie lasa grāmatas

Cilvēki, kuri lasa grāmatas, pavisam noteikti attīsta smadzenes – spēju paskatīties uz vienu lietu no dažādām pusēm, kas, savukārt, attīsta arī radošo domāšanu, kas nav nepieciešama tikai māksliniekiem, bet ir vajadzīga pilnīgi visiem. Ikvienam no mums ikdienā jārisina dažādas problēmas. Radošā domāšana ir vistīrākā spēja risināt problēmas pēc iespējas labākos veidos. Cilvēks, kuram šāda spēja ir attīstīta, arī pasargās sevi no slīgšanas depresijā, kā arī spēs rast risinājumus pat sarežģītākajos apstākļos.

21. gadsimta ārišķības 

21. gadsimts ir attīstījis ļoti labas prasmes veidot pievilcīgu ārējo tēlu ikvienā sfērā. Ja tu esi talantīgs galdnieks, vairs nepietiks vien ar to, ka jau esošie klienti pastāstīs par Tevi cits citam. Tev ir vajadzīgas savas lapas sociālajos tīklos, kur noteikti jāparādās arī fotogrāfijām ar konkrētiem, izdarītiem darbiem. Tavu tēlu pievilcīgāku padarīs arī kāds video, vislabāk, ja tajā būsi redzams arī Tu pats – nav svarīgi, ka esi kautrīgs, neizskatīgs vai nerunīgs, sabiedrība jau sen kā tiecas pēc autentiskuma, nevis perfekcijas. 

Tomēr uzrakstītais vārds joprojām ir visautentiskākais, visdziļākais un, es pat teiktu, intīmākais informācijas nodošanas veids. Izlasot uzakstīto, neviens neredzēs autora emociju, viņa izskatu vai lokācijas vietu. Tas viss nav svarīgi, jo svarīgākais ir tikai tas, ko autors ir pateicis. Tīra informācija bez mākslīgas izskaistināšanas. Paspilgtināt izteikto vārdu var tikai autora lietotie īpašības vārdi, nevis viņa ķermeņa atkailinājums, mākslīgo lūpu sašķiebšana vai izbalinātu zobu smaids ikviena teikuma galā. 

Kā vislabāk apgūt teoriju no mācību grāmatas?

Izgudrojums ‘’grāmata’’, ar kuru cilvēce iepazinās jau apmēram 5000 gadu atpakaļ, kad tika rakstīts uz māla plāksnītēm, joprojām spēj nodot informāciju vistīrākajā veidā. Bet vai tā ir ar visām grāmatām? Kā ir ar tehnisko literatūru? Ja kāds nezina, kā pareizi mazgāt balto veļu, kā izcept Kurzemes sklandraušus vai kā restartēt telefonu, vai tādu informāciju šodien meklējam grāmatās? Teju visi atbildes uz šādiem jautājumiem mūsdienās meklē internetā, nevis lasa grāmatās. 

Kāpēc tā? Ļoti vienkārši – praktiskos darbos ar teoriju nepietiek. Tādos gadījumos mēs informāciju vislabāk uztveram, ja konkrēto darbu mums kāds ne tikai izskaidro, bet arī parāda. Padomājiet – jums var vairākas reizes skaidrot, kā un kur drīkst veikt t.s. ‘’U’’ pagriezienu, jūs to teorētiski sapratīsiet, taču, kad tas pirmo reizi būs jādara uz ceļa, tas būs pavisam citādāk un nez vai šis manevrs Jums veiksmīgi izdosies jau pirmajā braukšanas reizē. Tā ir tehniskās literatūras specifika – līdz galam saprast var tikai tad, kad ir kārtīgi izlasīts, izprasts un tad paveikts arī praktiski. 

Apgūstot autovadītāja prasmi, tas ir īpaši svarīgi – prakse nav iespējama bez teorijas un otrādi. Tā kā autoskolas grāmatas pieskaitāmas pie tehniskās literatūras, turklāt tās ir veidotas saskaņā ar Latvijas valsts likumdošanu, šajā gadījumā nebūtu pat ieteicams, ka šīs grāmatas Tevī veicinātu radošumu ceļu satiksmes noteikumu ievērošanā. Tāpēc ir jāsaprot – likumu uz ceļa nevajadzētu izprast visai radoši. Ja katrs no mums brīdī, kad iedegās sarkanā luksofora gaisma, iedomāsimies ko citu, tad varat iedomāties, cik gan daudz cilvēku nonāktu slimnīcās…

Kā savienot teoriju ar praksi?

Autoskolas grāmatas, tāpat kā jebkura cita mācību viela, ir nepieciešamas ne tikai, lai apgūtu kādus konkrētus noteikumus, bet arī, lai veicinātu mūsos izpratni par šo likumu kopsakarībām. Ja likums nosaka, ka pie sarkanās gaismas mums ir jāapstājas, tad, ņemot vērā izslēgšanas principu, mums ir viegli saprast, ka pie zaļās gaismas ir jāuzsāk kustība. Vienkāršiem vārdiem – ir jāzina gan likums (kas), gan arī jāsaprot, kāpēc šāds likums (kāpēc), lai praktiskā darbība pēc tam veidotos teju pati no sevis. 

Autoskolas grāmatas būs lielisks palīgs teorijas apgūšanā – tā pat ir neatņemama mācību sastāvdaļa, jo ne visi un visu varēs apgūt teorijas stundu laikā. Ikviens kvalitatīvu mācību process nav iedomājams bez kursanta pašmācības. Apgūstot vielu individuāli, radīsies konkrēti jautājumi pasniedzējam, kas vairos zināšanas ne tikai Tev pašam, bet arī citiem kursantiem. Nav nekāds noslēpums, ka jebkuru mācību vielu labāk atceramies, ja tiek veidota arī verbāla saruna ar pasniedzēju un citiem kursantiem. Jautājumi var būt jebkādi – arī muļķīgi, kuri citos izraisa smieklus, taču jebkāda emociju iesaiste patiesībā tikai uzlabos mācību apguvi. 

Leave a Comment